با سلام خدمت دوستان در این مقاله قصد دارم درباره ی اینکه چگونه دو سایت را از نظر سرعت لود با هم مقایسه کنیم، بنویسم. پس بدون معطلی بریم سر اصل داستان.
هدف از مقایسه سرعت لود دو سایت :
ابتدا باید بدانیم که هدف از این کار چیست؟ و چرا ما باید دو یا چند سایت را از نظر سرعت لود با هم مقایسه نماییم؟ در زیر به چند مورد اشاره شده:
- مقایسه سرعت لود دو سایت رقیب
- مقایسه نمونه ی ایرانی با نمونه خارجی
- مقایسه دو یا چند دمو از قالب های سایت
معرفی سایتی که همه ی صفحات وب در آن آرشیو می شود |
در مورد اول ما دو سایت رقیب را با هم مقایسه می کنیم. این کار زمانی برای ما اهمیت دارد که مسئول یکی از این سایت ها باشیم و بخواهیم سایت خودمون را از نظر پارامترهای مختلفی با رقبا مقایسه کرده و هدف آنالیز رقبا و سایت خودمان می باشد. یکی از مهمترین این پارامتر ها سرعت لود سایت و صفحات آن می باشد زیرا اگر سایت ما سرعت لود خیلی بدی نسبت به سایت رقیب داشته باشد، در طولانی مدت روی اعصاب کاربران ما اثر میگذارد و آن ها سایت ما را به مقصد سایت رقیب ترک خواهند کرد.
در مورد دوم ما می خواهیم کیفیت یک سایت ایرانی را از نظر سرعت لود با نمونه خارجی آن برسی کنیم. (کاری که قرار است پایان همین مقاله انجام دهیم)
دربارهی مورد آخر هم باید گفت زمانی که ما در انتخاب قالب برای سایتمان بین دو یا چند قالب شک داریم، میتوان با یک آزمایش ساده از سرعت لود دمو های هر کدام به نتایجی همچون بهینه بود کدها و … رسید. من شخصا قالب هایی را انتخاب می کنم که می توان با استفاده از آن ها سایت های با سرعت لود خوب ساخت و این عامل برای من در اولویت است.
با چه ابزاری دو سایت را از نظر سرعت لود با هم مقایسه کنیم :
ابزاری که برای این کار مناسب است، GT metrix نام دارد. به عنوان مثال ما میخواهیم دو سایت دیجی کالا و آمازون را با هم مقایسه کنیم. برای این کار وارد سایت GT metrix می شویم و در قسمت سرچ آن دامنه دیجی کالا را وارد می کنیم و منتظر می شویم تا آنالیز آن تمام شود.
بعد از اینکه آنالیز سایت اول ما تمام شد در قسمت سمت راست صفحه بر روی عبارت compare کلیک کرده و در پنجره باز شده آدرس سایت دوم یعنی سایت آمازون را وارد می کنیم و منتظر می شویم تا سایت دوم را نیز آنالیز نماید.
پس از آنالیز شما با یک صفحه ای مانند تصویر زیر رو به رو می شوید که در آن اطلاعات زیاد و جزئی وجود دارد.
همانگونه که مشاهده نمودید اطلاعات زیادی از این مقایسه بدست آماده است ولی اگر بخواهیم به صورت مختصر به این مقایسه توجه نماییم اطلاعات موجود در کادر قرمز رنگ که در تصویر مشخص شده است این را بیان می کند که سرعت صفحات سایت آمازون ۹ درصد بهتر از رقیب ایرانی خود است و همچنین حجم صفحه ی سایت آمازون بهینه تر از دیجی کالا می باشد. اما برتری سایت دیجی کالا در قسمت تعداد درخواست های ارسال شده به سرور است که تقریبا ۳۰ درصد بهتر از رقیب خود عمل کرده است.
نتیجه: ابزار GT metrix یک ابزار آنلاین و فوق العاده برای وبمستر ها می باشد و کوچکترین کاری که میتوان با این ابزار عالی انجام داد همین مقایسه سرعت لود دو سایت با یکدیگر است. از کارهای مفید دیگری که می شود با GT metrix انجام داد اندازه گیری سرعت لود صفحات سایت خودمان و دیدن نقاط قوت و ضعف آن و همچنین مقایسه آن با گذشته می باشد که این کار بسیار تاثیرگذار در سئو سایت ما است.
شاد و پیروز باشید.