با سلام خدمت دوستان. در این مقاله به سوال نیچ مارکتینگ چیست؟ می پردازیم. همچنین به صورت مختصر به مزایا و معایب استفاده از آن خواهیم پرداخت. پس بدون معطلی بریم سر اصل مطلب.
نیچ مارکتینگ چیست؟
Niche Marketing یا بازاریابی گوشه ای شاخه ای از بازاریابی می باشد که مخصوص شروع کار برای کسب و کار های کوچک است. در این نوع از بازاریابی گفته می شود که به جای اهداف بزرگ در فروش، متمرکز بر هدفی کوچک تر که احتمال دستیابی به آن بیشتر است شویم. در واقع کسب و کار های نوپا به جای اینکه در رویاپردازی های خود در تبدیل شدن به غول تجاری بعدی غرق شوند، باید متمرکز به یک هدف کوچک باشند.
یک مثال کلاسیک:
فرض کنیم شما می خواهید وارد صنعت کفش شوید. برای این تصمیم خود نیز دلایل بسیار خوبی دارید. نیچ مارکتینک به شما می گوید که به جای اینکه تمرکز خود را برای بدست آوردن سهمی از بازار کنید، سعی کنید کوشه ای از آن را تصاحب نمایید. به بیان دیگر شما باید سهمی در فروش کفش های ورزشی زنانه با طرحی خاص داشته باشید. تا اینکه بخواهید انواع کفش های ورزشی بفروشید!
مزایا نیچ مارکتینگ
- ریسک کمتر
- هزینه مالی بهینه تر
- تعداد رقبای کمتر
معایب نیچ مارکتینگ
- نامناسب برای یک استراتژی طولانی مدت
- کارایی کم برای تبدیل به برند بزرگ شدن
مشاهده مقالات دیجیتال مارکتینگ |
نتیجه: سوالی که در انتها پیش می آید این است که آیا بازاریابی گوشه ای ضامن موفقیعیت می باشد یا نه؟ که در پاسخ به این سوال باید بگوییم قطعا نه! چرا که در دنیای واقعی ما با پارامترها و شرایط عدم قطعیت زیادی روبه رو هستیم. پس صرف استفاده از یک استراتژی مناسب برای فروش نمی توان گفت که ما قطعا به موفقیعت خواهیم رسید.
متاسفانه بیشتر کسب و کارهای نوپا محکوم به شکست هستند. این به خاطر این موضوع نیست که آن ها کارشون را خوب بلد نبودند یا استراتژی ضعیفی برای بازاریابی و درآمدزایی داشتند. شاید عده ای از آن ها این گونه باشند ولی اکثر آن ها قربانیان شرایط عدم قطعیت و عوامل بیرونی هستند.
من قصد ندارم تا با بیان این حرف ها شما را دل سرد کنم. بلکه اعتقاد دارم تا انسان باید با ذهنی شفاف و آگاه به سراغ کارهای جدید برود. دیدن هر دو طرف ماجرا (طرف مثبت و منفی) برای این کار لازم است.
شاد و پیروز باشید.