کاربرد اثر تقابل در بیزینس و دیجیتال مارکتینگ

با سلام خدمت دوستان. شما با مطالعه این مقاله با یکی از ملزومات توسعه اقتصادی و تولید سرمایه، آشنا خواهید شد. در این مقاله به بررسی کاربرد تقابل در بیزینس خواهیم پرداخت. پس بدون معطلی بریم سر اصل داستان.

اثر تقابل چیست؟

تقابل رابطه ی بین انسان هایی است که هیچ نسبتی با هم ندارند. بیا با ذکر یک مثال از کتاب هنر شفاف اندیشیدن، مسئله را شفاف کنیم.

تا چند سال پیش وقتی وارد فرودگاه ها و ایستگاه های قطار در اروپا می شدی، ممکن بود افرادی را با لباس خاصی ببینی که مشغول گل دادن به مسافران هستند. آن ها اعضای فرقه ی هاره کریشنا بودند. در آن زمانی یکی از آن دوستان به سمت تو می آمد و با خوش رویی گلی به تو هدیه می داد. اگه تو نمی پذیرفتی، می گفت بگیر این هدیه ما به تو است. و تو نیز برای اینکه بی ادب به نظر نرسی آن را می پذیرفتی. اما این پایان ماجرا نبود. کمی جلوتر فردی دیگر از این فرقه به سمت تو می آمد و طلب کمک می کرد. جالب اینجاست که اکثر این درخواست ها با پاسخ مثبت از طرف مردم روبه رو می شد.

این روند آنقدر زیاد شد که مسئولان فرودگاه ها برای جلوگیری از تاخیر پرواز ها و ازدحام جمعیت، جلو ورود این فرقه و فرقه های مشابه را به فرودگاه ها گرفتند.

رابرت چالدینی روانشناس در این باره می گوید: مردم زمانی که مقروض کسی باشند بسیار معذب هستند. و این دلیل پذیرفته شدن درخواست ها بعد از گرفتن آن گل مجانی بوده است.

دادن هدیه در کسب و کار اینترنتی

کاربرد تقابل در بیزینس – دادن نوشیدنی مجانی به مشتریان !

نکته مثبت: تو می تونی از این پدیده در بیزینس اینترنتی خودت استفاده کنی. در واقع از این پدیده شناخته شده برای توسعه کسب و کار و همچنین افزایش مشتری بهره ببری. به عنوان مثال تخفیف های ۵۰% اولین خرید از سایت ها فروشگاهی، حاصل به کار بردن این اثر است. یا مشتریانی که از تو طی ۲ ماه اخیر خریدی نکرده اند، به آن ها بن تخفف بدی. پدیده فالو آنفالو برای جذب مخاطب در اینستاگرام نیز، با همین شیوه کار می کند. اول بده بعد بگیر.

دادن اینگونه امتیاز ها به افرادی که ممکن است روزی از ما چیزی بخرند، شاید در ابتدا هزینه محسوب شود. اما اگر آگاهانه به موضوع نگاه کنی، یک جور سرمایه گذاری است و رابطه مستقیم با سود سالیانه دارد.

جنبه منفی: جنبه منفی این قضیه می تواند جایی باشد که تو در دام مارکتینگ سایت ها و شبکه های دیگر افتادی، و آن ها به دنبال کسب درآمد از تو هستند! پس آگاه باش این رابطه مانند تمامی روابط انسانی دو طرفه است. یک طرف مثبت و یک طرف منفی.

نتیجه: این مقاله از سری مقالات دیجیتال مارکتینک است که به صورت دوره ای در این سایت منتشر می شود. شما با مطالعه ی این مقاله فهمیدید که چرا کسب و کارها در ابتدا به افرادی که ممکن است روزی از آن ها چیزی بخرند، هدیه می دهند. اگر اثر تقابل وجود نداشت، بسیاری از فعالیت های اقتصادی و کمپین های تبلیغاتی محکوم به شکست بودند.

شاد و پیروز باشید.

امیر محمود کنگرلو

امیر محمود کنگرلو

سلام، من امیر هستم و چند وقتی میشه که درباره وب و وبمستری می نویسم. خوشحال می شم اگه از مطلب خوشتون آمد برای دوستانتون بفرستید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

افزونه کروم ویژه طراحان سایت

۶ افزونه کاربردی کروم برای طراحان سایت

شناخت و استفاده از افزونه های رایگان کروم برای علاقه مندان این مرورگر لازم است. این مقاله به بررسی ۶ افزونه کروم ویژه طراحان سایت می پردازد.

محتوا و قیف بازاریابی

تولید محتوا مناسب برای قیف فروش

در این مقاله به بررسی محتوا و قیف بازاریابی یا Content and the Marketing Funnel می پردازیم و تولید محتوا مناسب برای قیف فروش بررسی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *