با سلام خدمت دوستان در این مقاله به برسی محاسبه سود کسب و کار اینترنتی می پردازم. پس بدون معطلی بریم سر اصل مطلب.
تعریف سود دانه ای این است که به مقدار سودی که به ازای فروش هر واحد یا هر دانه کالا یا خدمت نصیب ما می شود، سود دانه ای گوییم. به عنوان مثال ما یک ژاکت را ۱۰۰ هزار تومان می فروشیم و قیمت تمام شده آن برای ما ۵۰ هزار تومان است. در اینجا هر دانه ژاکت برای ما ۵۰ هزار تومان سود دارد.
تعریف سود سالیانه این می باشد که مقدار سودی که در طول یک سال ما از کل فروش سال خود بدست می آوریم. اگر بخواهیم با همان مثال ژاکت پیش برویم، اگر ما در طول سال ۲۵۰ عدد از این ژاکت بفروشیم (با فرض ثابت بدون قیمت ها)، سود سالیانه ما ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می شود.
افیلیت مارکتینگ در کسب و کار موثر است؟
یک اشتباه بنیادی در محاسبه سود کسب و کار اینترنتی :
یک اشتباه اساسی که کسب و کارهای اینترنتی دچار آن می شوند این است که حساب و کتاب سود زیان خود را بر روی سود دانه ای محاسبه می کنند. این اشتباه یک اشتباه راج در کسب و کار ها می باشد و آن ها به صورت ناخواسته مرتکب چنین محاسبات غلطی می شوند.
حالا ایراد کار کجاست؟ در محاسبات سود دانه ای نمی توان به شکل دقیق و در طولانی مدت سود را حساب نمود و هزینه های اجتناب ناپذیر و پنهان کار را نمی توان در این روش حساب کرد. پس آدم به صورت ناخواسته وقتی که از سود دانه ای استفاده می کند نگاهش همواره در جلو خود است و دید بلند مدت در بیزینس ندارد که این دقیقا همان چیزی است که باید در کسب و کار اینترنتی داشت یعنی دید بلند مدت. اجازه بدهید که با ذکر یک مثال قضیه را کاملا روشن کنم:
فرض کنید که شما یک مغازه لباس فروشی دارید. مشتری امروز لباسی خریده و فردای آن روز می آید که لباسی که خریداری کرده است را تعویض نماید. در ضمن لباس هیچ ایرادی ندارد و فقط این مشتری است که فکر می کند که لباس برایش مناسب نیست. شما می تواند دو کار زیر را انجام دهید.
- شما محترمانه به مشتری بگویید که جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود و خود را خلاص کنید.
- از مشتری بپرسید که دلیل نارضایتی او چیست؟ و حتی اگر دلیلی که آورد منطقی نبود برایش آن لباس را تعویض کنید یا جنس فروخته شده را از مشتری خود پس بگیرید.
شاید در ظاهر انجام دادن کار دوم غیر منطقی و غیر عملی به نظر برسد ولی همانطور که گفته شد اگر دید شما در کسب و کار بلند مدت باشد (که در کسب و کار اینترنتی باید چنین دیدی داشته باشید)، شما باید روش دوم را در برخود با مشتری ناراضی انتخاب کنید. شاید شما بگویید که با این کار من ضرر می کنم ولی باید بگوییم که این حرف شما از دید سود دانه ای شما می آید که در اعماق ذهن خود می گویید که نمی شود هر کسی بیاید و کالایی را که خریده فردا عوض کند! اما باید بگوییم که مگه در طول یک سال چند مشتری می آیند و می خواهند که جنسی را که خریدند پس بدهند. این عدد به قدری پایین است که اگر شما از کسب و کارهایی که این کار را انجام می دهند سوال کنید می گوییند در ۲۰۰۰ فروش تنها ۱ یا ۲ مورد به آن ها برای تعویض یا پس دادن کالا مراجعه کرند.
پس با این کار شاید به ظاهر مقداری ضرر مالی کنید ولی در عمل شما یک مشتری را که از خرید خود ناراضی بود (حتی به غلط) را به یک منبع برای تبلیغ کسب و کار خود تبدیل کرده اید و از فردا آن شخص پیش دوستان خود از شما و طرز برخورد شما به او صحبت می کند و اینگونه است که دوستان آن فرد مشتری های آینده شما می شوند.
نتیجه: به نظر من در محاسبه سود کسب و کار اینترنتی باید تفکر سود سالیانه داشت و برای اینکه در این دیدگاه متضرر نشویم باید حاشیه سود مناسبی در فروش کالا و خدمات خود در نظر بگیریم.
شاد و پیروز باشید.