با سلام خدمت دوستان در این مقاله به بررسی دو نگرش در بیزینس که من نام آن ها را تفکر چینی و تفکر امریکایی گذاشتم می پردازیم. ابتدا به تعریف هر کدام از این نگرش ها می پردازیم و سپس مثال هایی درباره ی هر کدام می آوریم. پس بدون معطلی بریم سر اصل داستان.
تفکر چینی در بیزینس یعنی اینکه ببینید که رقبا شما در بازار، یک خدمت یا محصول را به چه قیمتی عرضه می کنند، شما بیاید همون محصول یا خدمت را ۱ سنت یا ۱ دلار زیر قیمت آن ها به مشتریان عرضه کن. در این روش تمرکز فرد بر روی قیمت اعلام شده از طرف رقبا و خودش می باشد.
تفکر امریکایی در بیزینس یعنی شما قیمت رقبا خودت رو در بازار در بیار و همچنین سرویسی که رقبای تو در بازار به مشتریان ارائه می کنند را نیز بررسی کن، در نهایت شما حتی ۱ سنت هم از رقبا خود کمتر نمی گیرید ولی تفاوت شما در ارائه سرویس بهتر به مشتریان است.
افیلیت مارکتینگ خوب یا بد ؟ |
نگرش چینی یا امریکایی در بیزینس مثال:
فرض کنید شما فروشنده یک کیف دستی چرم زنانه هستید که قیمت تمام شده ی کیف برای شما ۲۵ هزار تومان است. این کیف در بازار توسط رقبا شما به قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود. حال شما برای فروش همان کیف دو راه پیش روی خود دارید که در زیر آورده شده است:
- قیمت کیف را ۹۰ هزار تومان بگذارید تا مشتریان شما را بشناسند و از شما خرید کنند. مزیت این کار این است که شما خیلی سریع مشتریان اولیه خود را پیدا می کنید و به سود می رسید ولی در مقابل رقبا شما خیلی زود متوجه می شوند که شما قیمت آن ها را شکستید و آن ها نیز همین کار را با شما انجام می دهند و قیمت را ۸۰ هزار تومان قرار می دهند. این کار آنقدر ادامه پیدا می کند تا همان کیف که در ابتدا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود و از این مبلغ ۷۵ هزار تومان سود داشت، خیلی سریع همان کالا به قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می شود و سود آن ۵ هزارتومان بیشتر نیست. فروشنده ها نیز مانند شما برای این که کار برای آن ها صرفه داشته باشد روی تعداد فروش خود تمرکز می کنند و از ارائه سرویس خوب به مشتریان نظیر گارانتی خوب امتناع می نمایند.
- کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که شما قیمت را ۱ هزار تومان هم پایین نیاورید و همان کیف را در بازار به قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای فروش بگذارید ولی در عوض خدمات و سرویس بهتری نسبت به رقبا خود ارائه دهید مثلا برای خریدار خود گارانتی بازگذشت وجه ۷ روزه بدون قید و شرط، ضمانت اصل بودن کالا یا گارانتی ۱ ساله برای کیف های خود گذاشته و با این کار سعی کنید که اولین مشتریان خود را بدست آورید و آنقدر به مشتریان خود سرویس عالی ارائه دهید که آن ها مشتریان وفادار شما شوند و برای شما مشتری بیاورند. از مزایای این کار سود مناسب در فروش به همراه اعتبار برای شما و برند تان می باشد ولی در مقابل این روش نسبت به روش اول دیر بازده است و شما باید زمان زیادی برای این روش بگذارید.
نتیجه: نگرش چینی یا امریکایی در بیزینس ؟ در این مقاله سعی شد به تعریف این ۲ نگرش در بیزنس بپردازیم.
متاسفانه یا خوشبختانه کسب و کارها در ایران بیشتر تفکر چینی را در بیزینس دنبال می کنند و این امر باعث آن شده که کسانی که راه دوم را در کسب و کار خود انتخاب می کنند سخت تر و دیرتر به اهداف خود دست پیدا کنند و باید در آن کار صبوری بیشتری خرج کنند. تفکر چینی بسیار زود بازده است ولی در نهایت سود کمی در طولانی مدت به همراه دارد ولی در مقابل تفکر امریکایی سود بسیار بهتر به شما می دهد ولی بسیار دیر بازده می باشد.
شاد و پیروز باشد.