استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

با سلام خدمت دوستان. در این مقاله به یکی از مباحث معروف در مارکتینگ یعنی استراتژی اقیانوس آبی می پردازیم. دانستن این ۲ مفهوم اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز برای وبمستران و کسانی که کار دیجیتال مارکتینگ انجام می دهند، ضروری است. پس بدون معطلی بریم سر اصل داستان.

اقیانوس قرمز – Red Ocean

اقیانوس یا دریایی را در نظر بگیرید که تعداد زیادی کوسه و ماهی دارد. کوسه ها برای اینکه غذا کافی داشته باشند، شرو به رقابت با یکدیگر بر سر شکار ماهی ها می کنند. در چنین وضعیتی آب آن اقیانوس از جنگ کوسه ها بر سر شکار ماهی ها، به رنگ قرمز در می آید.

اقیانوس آبی – Blue Ocean

از طرف دیگر اقیانوسی را در نظر بگیرید که تعداد کوسه کمی دارد یا اصلا تنها یک کوسه دارد. همچنین ماهی های کمی در آنجا هستند و پیداکردن جمعی از آن ماهی ها برای کوسه زمان بر می باشد. در چنین وضعی به دلیل نبود رقابت بین جمعی از کوسه ها، شکار راحت تر است و آب اقیانوس به رنگ آبی می ماند.

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی نام کتابی است که چان کیم و رنه مابورنیا در سال ۲۰۰۵ نوشته اند. آن ها با بیان این موضوع که اکثر شرکت ها و بیزینس ها در دنیا در قسمت خونین اقیانوس با هم در تقابل هستند، مسئله را بیان می کنند. به عقیده ی آن ها شرکت ها در دنیای رقابت همانند کوسه ها برای گرفتن سهم بیشتری از بازار با هم در تقابل می باشند. در این مسیر مجبور هستند که قیمت ها را بشکنند و هزینه های خود را تا جای ممکن پایین آورند. تنها آن ها با این روش ها می توانند سهم بیشتری از بازار را داشته باشند.

در مقابل این کار نویسندگان این کتاب به صاحبان مشاغل توصیه می کنند که به قسمت آبی اقیانوس بروند. در قسمت های ناشناخته، کم رغیب یا بی رغیب کوچ کنند. به حای اینکه در بازارهای شناخته شده به فعالیت بپردازند، سعی کنند یک بازار جدید ایجاد کنند. خوب البته این کار به این آسانی ها هم نیست. این دو نویسنده در این کتاب راه کار هایی برای کسانی که می خواهند وارد اقیانوس آبی شوند را ارائه می کند.

اگر نظر من را بخواهید این داستان خیلی شبه به دیدگاه چینی و آمریکایی در بیزینس است، که قبلا مقاله ای در رابطه با آن نوشتم.

استراتژی اقیانوس آبی

یک مثال در دیجیتال مارکتینگ

فرض کنید یک مغازه ی زعفران فروشی در بازار بزرگ دارید. در کنار صد ها مغازه فروش زعفران و نبات. خوب محل کسب شما دقیقا در منطقه ی اقیانوس قرمز قرار گرفته است. شما برای اینکه وارد اقیانوس آبی کار خود شوید تصمیم گرفته تا یک سایت فروش آنلاین نبات و زعفران بزنید. در واقع شما می خواهید با استفاده از سایت و روش های دیجیتال مارکتینگ، مشتریان جدیدی برای خود بیابید.

از طرف دیگر در شبکه های اجتماعی سعی دارید با افرادی که ممکن است مشتری احتمالی شما در خارج از کشور باشند، ارتباط برقرار کنید. یا حداقل برند خود را از طریق بازاریابی محتوا به آنها بشناسانید.

نتیجه: در این مقاله تلاش کردم تا شما را با یکی دیگر از مفاهیم بازاریابی آشنا کنم. دانستن این موضوع برای کسانی که می خواهند کسب و کار خود را اینترنتی کنند لازم است. اگر شما می خواهید بیشتر با ۲ مفهوم اقیانوس آبی و قرمز آشنا شوید، می توانید خلاصه ی این کتاب را از سایت کتاب راه تهیه کنید.

شاد و پیروز باشید.

امیر محمود کنگرلو

امیر محمود کنگرلو

سلام، من امیر هستم و چند وقتی میشه که درباره وب و وبمستری می نویسم. خوشحال می شم اگه از مطلب خوشتون آمد برای دوستانتون بفرستید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

افزونه کروم ویژه طراحان سایت

۶ افزونه کاربردی کروم برای طراحان سایت

شناخت و استفاده از افزونه های رایگان کروم برای علاقه مندان این مرورگر لازم است. این مقاله به بررسی ۶ افزونه کروم ویژه طراحان سایت می پردازد.

افزونه پاندا

معرفی اکستنشن پاندا ( افزونه پاندا )

در این مقاله به معرفی و مراحل نصب یک افزونه کاربردی برای مرورگر کروم به نام اکستنشن پاندا می پردازیم. این افزونه برای مبسترها کاربردی است.

محتوا و قیف بازاریابی

تولید محتوا مناسب برای قیف فروش

در این مقاله به بررسی محتوا و قیف بازاریابی یا Content and the Marketing Funnel می پردازیم و تولید محتوا مناسب برای قیف فروش بررسی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *