با سلام خدمت دوستان موضوع این مقاله درباره ی شروع کسب و کار اینترنتی و مقایسه سختی های آغاز آن در سال ۱۳۹۹ با سال ۱۳۸۴ است. پس بدون معطلی بریم سه اصل داستان.
من از زمانی که خودم در فکر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بودم همیشه یک سوال ذهن من را درگیر می کرد و آن هم این بود که الان برای این کار دیر نیست؟ و بلافاصله با جملاتی همچون ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است یا اینکه حالا که به فکر این افتادی دو دستی بهش بچسب و رهایش نکن تا فردا افسوس امروز رو نخوری ذهنم را معطوف کارم و ایده هایم می کردم. اما همیشه این سوال با من بود تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم که دو شرایط زمانی مختلف را از نظر شروع کسب و کار اینترنتی با هم مقایسه کنم. حاصل این مقایسه را در همین مقاله برای شما آورده ام.
چگونگی محاسبه سود در کسب و کار اینترنتی |
در زیر جدول مقایسه ۲ فروشگاه اینترنتی که یکی سال ۸۴ شروع به کار کرده و دیگری سال ۹۹ کار خود را آغاز نموده آورده شده. این دو فروشگاه فرضی از نظر ۹ پارامتر که به نظر من مهم بودند با هم مقایسه کمی می شوند. این مقایسه بدین شرح است که در هر پارامتر، هر فروشگاه نمرهای از صفر تا ۱۰ می گیرد و در انتها نمرات با هم جمع می شوند و برنده فروشگاهی می باشد که نمره بیشتری دارد. ( منظور از برنده راحت بودن شروع کسب و کار در آن مقطع از زمان است )
ردیف | پارامتر | سال ۱۳۸۴ | سال ۱۳۹۹ |
۱ | در دسترس بودن اینترنت و فضای مجازی | ۲ | ۸ |
۲ | ثابت بودن قیمت ها و شرایط اقتصادی | ۹ | ۱ |
۳ | تفکر مردم از خرید اینترنتی | ۳ | ۶ |
۴ | جامعه هدف | ۴ | ۸ |
۵ | تکنولوژی | ۳ | ۹ |
۶ | تعداد رقبا | ۱۰ | ۳ |
۷ | فضای تبلیغاتی | ۳ | ۸ |
۸ | اثر گذاری تبلیغات | ۹ | ۴ |
۹ | آموزش های فنی | ۳ | ۱۰ |
۱۰ | جمع نمرات | ۴۶ | ۵۷ |
توضیح پارامتر های شروع فعالیت اینترنتی
در پارامتر اول خوب در سال ۸۴ تنها کسانی که کامپیوتر داشتند می توانستند از اینترنت استفاده کنند و نبودن اینترنت روی سیم کارت و نبود گوشی ها هوشمند باعث این شد که سال ۹۹ نمره بیشتری بگیرد.
در پارامتر دوم من صحبتی نمی کنم چون هر عزیزی که این مقاله را مطالعه می کند می تواند یک طومار راجب این مسئله بنویسد. من به این علت به سال ۹۹ نمره ۱ دادم نه صفر، چون می ترسیدم که سال بعد بدتر باشد و من نتوانم نمره پایین تری به آن بدهم.
در مورد پارامتر سوم به عقیده من با وجود سایت های بزرگی که طی این سال ها وارد بازار شده اند، عموم مردم با خرید اینترنتی آشنا شدند و دیگر این موضوع یک پدیده جدید نیست. هرچند که به نظر من هنوز این قضیه جای کار دارد و نمره سال ۹۹ را به این علت ۶ دادم.
پارامتر چهارم، در سال ۸۴ جامعه هدف فروشگاه های اینترنتی فقط افراد جوانی بودند که عاشق کامپیوتر و اینترنت بودند ولی در سال ۹۹ تقریبا تمامی افراد با هر سن و سالی و هر علایقی می توانند جزء جامعه هدف فروشگاه های اینترنتی باشند.
پارامتر پنجم، در سال ۸۴ ووکامرس و سایت سازها بدین شکل وجود نداشتند که هر کس به آسانی و با حداقل هزینه بتواند یک فروشگاه حرفه ای و زیبا راه بیندازد و یه جورهایی کسانی که در سال ۸۴ فروشگاه اینترنتی داشتند باید از برنامه نویسی وب چیز هایی می دانستند.
درباره پارامتر ششم باید بگویم که صد در صد در سال ۸۴ تعداد رقبا انگشت شمار بوده.
پارامتر هفتم، می شود گفت که در سال ۸۴ تنها راه هایی که برای تبلیغات وجود داشت، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات در سایت های پر بازدید بود ولی در سال ۹۹، شبکه های اجتماعی حجت را برای تبلیغات تمام کردند.
پارامتر هشتم درباره ی اثر بخش بودن تبلیغات صحبت می کند که به نظر من در سال ۸۴ مردم راحت تر اعتماد می کردند و تبلیغات موثرتر بود. شاید هم دلیلش این باشد که تبلیغات دهان به دهان در آن روزها بیشترین نقش را داشته است.
پارامتر نهم مربوط به آموزش برای ساخت و اداره کردن یک فروشگاه اینترنتی است که طبیعتاً در سال ۸۴ آموزش ها کم بوده و همان مقدار هم احتمالا به زبان انگلیسی بودند و فرد در بسیار از مواقع مجبور بوده که با آزمون و خطا به پیش حرکت کند.
از قالب آماده برای وبسایتم استفاده کنم یا قالب پولی؟ مقایسه قالب ها ی وردپرس |
نتیجه: با توجه به اینکه جمع نمرات در سال ۱۳۸۴ برابر با ۴۶ و جمع نمرات سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۷ می باشد می توان اینگونه نتیجه گرفت که شروع فعالیت اینترنتی و کسب و کار آنلاین در سال ۹۹ راحت تر است نسبت به سال ۸۴ البته این نتیجه کاملا به پارامترهای اندازه گیری مرتبط است و شما می توانید با تغییر چند پارامتر نتیجه ای متفاوت بگیرید، اما به نظر من پارامترها و نمرات داده شده عادلانه است و نتیجه آخر نیز با احتمال زیاد درست است.
شاد و پیروز باشید.