تجزیه و تحلیل سئو برای کسب و کار های B2B

با سلام خدمت دوستان. در این مقاله به تجزیه و تحلیل مراحل سئو در تجارت b2b می پردازیم. این تحلیل در مقاله ای در وبسایت MOZ تحت همین عنوان آورده شده است. که من در اینجا خلاصه و ترجمه آن را برای شما می نویسم. پس بدون معطلی بریم سر اصل مطلب.

سئو در تجارت B2B

همانطور که می دانید سئو رقابتی برای سایت ها برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستوجو است. پس نمی توان در خلا و بدون زیر نظر داشتن رقبا وضعیت سئو سایت خود را بهبود دهیم. بنابراین اگر می خواهید ترافیک SEO ، میزان کلیک ، موقعیت کلمه کلیدی و در نهایت تبدیل خود را بهبود ببخشید، باید بتوانید جایگاه برخی از رقبای موجود را مال خود کنید. در ادامه قصد دارم شما را با پنج مرحله تجزیه و تحلیل رقابتی برای مشاغل B2B آشنا کنم. این مراحل و توضیحات آن ها در زیر آمده است.

نحوه ی انتخاب رقبا

انتخاب رقبا کام نخست و اساسی برای کسب و کار های B2B می باشد زیرا این رقابت در این فضا بسیار شدید است. در این فضای کاری چند غول بازاریابی مانند Google، AWS و Oracle هستند که می توانند معیاری برای همه باشند که قطعا این اشتباه است. شما اگر خود را با آن وب سایت های عظیم مقایسه کنید بعدی از مدتی دلسرد شده و دیگر نمی توانید به رقابت خود ادامه دهید. پس باید در انتخاب رقبا خود واقع بین بود. توصیه من به شما این است که در انتخاب رقبا خود ۲ نکته زیر را در نظر داشته باشید.

  1. برای هر مرحله از قیف فروش خود رقبای متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال رغیب شما در کلمه ی کلیدی “رایانش ابری” سایت ویکی پدیا است ولی برای کلمه “خدمات رایانش ابری” شرکت های ارائه دهنده ی آن هستند.
  2. رقبایی انتخاب کنید که ظرف ۶ تا ۱۲ ماه به آن ها برسید و بعد از آن دوباره رقیب های تازه ای برای خود بیابید.

انتخاب رقبا در تجارت b2b

توزیع کلمات کلیدی

احتمالا رغیبی که بر روی ۱۰۰۰ کلمه کلیدی سئو کرده در نگاه اول ترسناک است اما باید به چند نکته دقت نمود.

  • بسیاری از کلمات هم معنی هستند و در واقع حول یک موضوع می باشند.
  • تعدادی از کلمات کلیدی مرتبط به برند رغیب شما است.شما نمی خواهید که بر روی نام برند رغیب خود سئو کنید. بنابراین باید روی کلمات کلیدی بدون مارک تمرکز کنید.
  • آیا آن کلمه ی کلیدی حجم زیادی دارد؟ یا کسب رتبه برای آن کلمه دشوار است؟
  • آیا این کلمات کلیدی هستند که شما واقعاً می خواهید آنها را هدف قرار دهید؟
  • اگر موفق شوید جای آن ها را در صفحه اول بگیرید، آیا واقعاً به استراتژی کلی SEO شما کمک می کند؟

همانگونه که اشاره کردم شما باید برای هر دسته از کلمات کلیدی رقبای متفاوتی داشته باشید. همچنین باید سوالات و نکات بالا را برای هر رغیب از خود بپرسید.

شکاف ها و فرصت های کلمات کلیدی

فرصت ها و شکاف های (Gaps) محتوایی و کلمات کلیدی رقبا خود را برسی کنید. شما علاوه بر اینکه باید به دنبال یافتن محتواهای جدید و کلمات جدید باشید، باید مواردی از قبیل ساعات انتشار مقالات در وبلاگ رقبا و تعداد انتشار آن ها در ماه را بررسی کنید. شما باید به دقت بررسی نمایید که آن ها تنها پست وبلاگ منتشر می کنند یا پادکست هم تولید می کنند. شاید آن ها برای مواردی خاص ویدئو تولید کرده یا کنفراس هایی ترتیب دهند.

همچنین شما باید در شبکه های اجتماعی که آن ها فعالیت می کنند، مانند یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک یا تویتر را رسد کنید.

سلامت فنی وب سایت

چهارمین مرحله از تجزیه و تحلیل رقابتی، سلامت فنی سایت است. نداشتن صفحات با ارور ۴۰۴، موبایل فرندلی بودن سایت و بالا بودن سرعت لود صفحات تا جای ممکن، از موارد مهم در سلامت فنی سایت است. کم کردن حجم تصاویر بدون افت کیفیت، می تواند عاملی باشد که سرعت صفحات شما را بسیار بهبود بخشد. همچنین با ابزار هایی آنلاین سرعت صفحات خود را با رقبا مقایسه کنید.

سلامت فنی سایت

تجزیه و تحلیل بک لینک ها

آخرین بخش از این بررسی، تحلیل بک لینک ها می باشد. شما باید هر چند وقت یکبار بررسی کنید که رقبا شما از کدام سایت ها لینک گرفته اند. همچنین باید سعی نمایید از آن سایت ها یا سایت هایی که حاضر هستند به شما لینک بدهند، لینک بگیرید. توجه داشته باشید که این یک کار طولانی مدت است و باید تعداد بک لینک های سایت شما در طول زمان افزایش یابد یا حداقل کم نشود. 

بی دلیل نیست که این مورد را در آخر آورده ایم. چون اکثر وقت شما برای پیدا کردن رقبای تازه و تحلیل آن ها و همچنین کیفیت فنی سایت گرفته خواهد شد. در آخر هر ۱ یا ۲ ماه یکبار باید تجزیه و تحلیلی از بک لینک ها انجام دهید. برای مشاهده بک لینک های خود می توانید از سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید. این کار را برای رقبا خود می توانید با ابزار هایی همچون MOZ یا ahref انجام دهید. همچنین سعی نمایید که لینک های مناسبی از سایر سایت ها دریافت کنید. 

نتیجه: این مقاله به ارائه برنامه ای ۵ گانه برای سئو در تجارت B2B پرداخت. در پایان باید بگویم که باید واقع بین باشید. این امر به انتخاب رقبا بر می گردد و حتی زمانی که ما در مورد توزیع صحبت می کنیم. در کلمات کلیدی هدف خود واقع بین باشید. اگر وب سایتی با Domain Authority پایین هستید یا در SEO تازه کار هستید، به دنبال کلمات کلیدی که بسیار دشوار هستند نروید.

اگر یک شرکت B2B در بازار هستید، به دنبال غول های B2B نروید. اهدافی کوچک و غابل دسترسی برای خود تعیین کنید. بدانید که هر زمان از رقبای خود پیشی بگیرید، می توانید رغیبی تازه برای خود انتخاب کنید.

شاد و پیروز باشید.

امیر محمود کنگرلو

امیر محمود کنگرلو

سلام، من امیر هستم و چند وقتی میشه که درباره وب و وبمستری می نویسم. خوشحال می شم اگه از مطلب خوشتون آمد برای دوستانتون بفرستید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مطالب مرتبط

Google Lighthouse چیست

Google Lighthouse چیست؟

Google Lighthouse چیست ؟ شما با خواندن این مقاله با ابزار قدرتمند و رایگان گوگل یعنی لایت هاوس (فانوس دریایی)، آشنا خواهید شد.

اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ مفهوم اقیانوس آبی (Blue Ocean) و اقیانوس قرمز (Red Ocean) در مارکتینگ چه چیزی هستند؟ پاسخ به این سوالات در ۲دقیقه.

افزونه پاندا

معرفی اکستنشن پاندا ( افزونه پاندا )

در این مقاله به معرفی و مراحل نصب یک افزونه کاربردی برای مرورگر کروم به نام اکستنشن پاندا می پردازیم. این افزونه برای مبسترها کاربردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *