با سلام خدمت دوستان در این مقاله قصد داریم به آشنایی با اصطلاحات ایمیل مارکتینگ قدم اول برای شروع مارکتینگ، یک کسب و کار اینترنتی را برداریم. اما در ابتدا باید به ۲ سوال ایمیل مارکتینگ چیست و ایمیل مارکتینگ چقدر موثر است پاسخ دهیم. پس بدون معطلی بریم سر اصل مطلب.
ایمیل مارکتینگ چیست ؟
ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی برای کسب و کار های اینترنتی می باشد که در گذشته یکی از اصلی ترین روش ها بوده است ولی حال با وجود شبکه های اجتماعی قدرت آن کمتر از سابق شده است. با این حال هنوز هم یکی از روش های اصلی برای بازاریابی کسب و کار های اینترنتی و سایت ها می باشد.
ایمیل مارکتینگ چقدر موثر است ؟
همانگونه که گفته شد این روش بازاریابی در گذشته بسیار موثر تر از حال بوده است. اما همچنان با وجود اینکه ایمیل به عنوان یک هویت فردی در سطح وب شناخته می شود، می توان گفت که همچنان تاثیرگذار است. ایمیل همانند یک شناسنامه برای افرادی که در سطح اینترنت فعالیت می کنند، می ماند. هنوز هم برای عضویت در یک سایت یا یک شبکه اجتماعی از افراد حساب کاربری ایمیل خواسته می شود و افراد با حساب ایمیل خود شناخته می شوند.
اما اگر بخواهیم سری به آمار و ارقام بزنیم باید به ۱۰ مورد که توسط سایت oberlo برای ایمیل مارکتینگ نوشته شده است، نگاهی بیندازیم.
- پیش بینی می شود تعداد کاربران فعال ایمیل در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۳ میلیارد نفر برسد.
- هر روز ۲۹۳٫۶ میلیارد ایمیل ارسال و دریافت می شود.
- به طور متوسط ROI (بازگذشت سرمایه گذاری) پیش بینی شده به ازای هر ۱ دلار هزینه شما برای بازاریابی از طریق ایمیل ۴۲ دلار است.
- از هر ده بازاریاب تقریباً نه نفر از بازاریابی ایمیلی برای توزیع ارگانیک مطالب استفاده می کنند.
- ۸۱٪ از مشاغل کوچک به ایمیل به عنوان کانال اصلی جذب مشتری خود و ۸۰٪ به حفظ آن اعتماد دارند.
- میانگین نرخ باز شدن برای ایمیل خوش آمد گویی ۸۲٪ است.
- ایمیل هایی که دارای سوژه های شخصی هستند ۵۰٪ نرخ بالاتری برای بازشدن دارند.
- ارسال ۳ ایمیل سبد خرید رها شده منجر به ۶۹٪ سفارش بیشتر از یک ایمیل می شود.
- گذاشتن ویدیو در ایمیل های شما نرخ کلیک را ۳۰۰٪ افزایش می دهد.
- ۴۹٪ از کاربران ایمیل تمایل دارند ایمیل های تبلیغاتی را از مارک های مورد علاقه خود دریافت کنند.
آشنایی با اصطلاحات ایمیل مارکتینگ :
List Building : خو باز اسمش مشخص است که ساختن یک لیست از ایمیل هایی که می خواهیم برای آن ها ایمیل ارسال کنیم.
Open Rate : به نرخ باز شدن ایمیل هایی که برای افراد می فرستیم می گویند
Click Rate : نرخ تعداد افرادی که برایشان ایمیل فرستادیم و آن ها ایمیل را باز کردند و بر روی لینک آن کلیک نمودند 🙂
Spam Rate : این نرخ مربوط به آن دسته از دوستانی می شود که ایمیل ارسالی ما را اسپم می کنند 🙁
Soft Bounce : تعداد افرادی که ما برایشان ایمیل فرستادیم ولی در آن لحظه سرور ایمیل آن ها به هر دلیلی در دسترس نیستند. (بیشتر برای کسانی است که ایمیل آن ها روی دامنه سایتشان است) در ضمن اگر آدرس ایمیلی ۲ بار Soft Bounce شود تبدیل به Hard Bounce می شود.
Hard Bounce : تعداد ایمیل هایی که دیگر به کل در دسترس نیستند. (احتمالا هاست و دامنه آن ها به اتمام رسیده و تمدید نکردند)
A/B Test : این مورد را با یک مثال برایتان توضیح می دهم. فرض کنید شما یک تخفیف ۵۰% برای کالا هایتان به مدت محدود گذاشته اید و این موضوع را می خواهید از طریق ایمیل به ۱۰۰۰ نفر از کاربران خود اعلام نمایید. اما برای انتخاب یک فرم مناسب برای ایمیل ۲ طرح در ذهن دارید و نمی دانید که کدامیک نرخ کلیک بهتری می گیرد.
در چنین مواقعی از A/B Test استاده می کنید و به ۵۰ نفر از کاربران خود ایمیل اول و ۵۰ نفر دیگر ایمیل دوم را می فرستید، هر گروه که نرخ کلیک بهتری داشت، اون ایمیل را برای ۹۰۰ نفر دیگر ارسال می کنید.
نتیجه: ایمیل مارکتینگ همچنان یک روش موثر برای بازاریابی اینترنتی از نظر وبمستران است. آشنایی با اصطلاحات ایمیل مارکتینگ و درک قدرت آن قدم اول برای استفاده از این روش بازاریابی می باشد. در این مقاله سعی شد علاوه بر موارد گفته شده به این سوال که ایمیل مارکتینگ چیست نیز پاسخ داده شود.
شاد و پیروز باشید.